Rune V. Cappelen Strømsted i Atelier Gyllenhammar

.



Kunstneren Rune V. Cappelen Strømsted med utstillingen: ”Landskap for langskip”

Turid Gyllenhammar åpner denne gangen en utstilling i nyromantisk ånd, med landskap som tema. Kunstneren Rune V. Cappelen Strømsted, bosatt på Vestskogen, viser oljemalerier og pasteller, hovedsakelig viet Vestfolds kyst- og kulturlandskap (derav utstillingens tittel). Publikum vil kanskje også finne enkelte arbeider med tolkninger av middelhavslandskap fra steder kunstneren har besøkt, i tillegg til noen motiver fra Sørlandet.

Rune V. Cappelen Strømsted (født i 1958) er medlem av Vestfold Bildende Kunstnere og Landsforeningen Norske Malere. Han har hovedfag fra Kunsthøgskolen i Oslo, Institutt for farge. Strømsted arbeider også som medielærer ved Melsom videregående skole. Han har tidligere blant annet også jobbet på ”Slottsfjellskolen” (Færder vgs) og Gloppe videregående skole i Larvik.

Strømsted har gjennom sin kunstneriske karriere jobbet med forskjelligartede uttrykk (både nonfigurative og figurative), men har alltid hatt landskapsmaleri som basis for sitt kunstneriske virke.

Dette er den første utstillingen i Vestfold etter at kunstneren etablerte seg i Vestskogen sammen med sin kone Victoria Belyashova, som også er billedkunstner. De ble ferdig med å bygge sitt atelier rett før jul og nå er begge i full gang med sin kunstneriske produksjon.

Strømsted definerer sitt kunstneriske ståsted slik:

MALERI SOM ÅNDELIG TILFLUKTSROM (eller virkelighetsflukt med naturen som arena).

Etter å ha utforsket forskjellige (bl.a. nonfigurative) tilnærmingsmåter til maleriet, har det i løpet av de siste årene blitt naturlig å vende tilbake til et slags kunstnerisk utgangspunkt - ettersom naturen alltid har vært en sterk inspirasjonskilde for meg. Jeg har alltid vært opptatt av vårt dype forhold til naturen og naturens mystikk både i den dagligdagse og den mytiske kulturen. Jeg ønsker at mine bilder kan være et åndelig tilfluktsrom; et mulig sted for kontemplasjon (og flukt fra børs og markedsstrategier). Jeg vil ikke sette meg selv i bås, men jeg kan i hvert fall fastslå at mine arbeider føyer seg inn i en standhaftig tradisjon av norsk landskapsmaleri.”

www.rs-art.no
.

Kommentarer

Populære innlegg